Halaman

27 September, 2012

kamera: nak pilih yang mana? Canon atau Nikon yang terbaik

hmmmmmm... biasanya aku akan agak berfikir panjang bila ada kawan2 atau kenalan yang bertanya mana nak beli kamera yang bagus antara Canon atau Nikon...? mana yang lebih baik? mana satu yang sesuai...? mana satu yang berbaloi... hehehee

              
                                                         Nikon D800 review


               
                                                         Canon 5D Mark III review

Walaubagaimanapun rata2 pro mengatakan kamera bukanlah ultimately benda untuk mendapatkan hasil terbaik atau gambar tercantik (memerlukan definisi anda sendiri apa itu gambar yang cantik) lagipun mereka akan kata mana2 kamera sama sahaja, sebab apa sebab mereka sudah mahir dengan ilmu fotografi ingat..... ILMU FOTOGRAFI bukan ilmu kamera! dan ilmu fotografi adalah berkaitan dengan cahaya atau pengcahayaan anda harus memahami sedikit ilmu fizik tentang cahaya.

maknanya walaupun kamera kamu tu berharga jutaan ringgit sekalipun tapi kamu tak ada ilmu pasal fotografi jangan harap nak dapatkan hasil secantik seperti mereka yang dah pro... apapun dizaman digital ni gambar yang cacat atau cela masih boleh diselamatkan menggunakan perisian tertentu... kalau anda terer lah itu pun kena ada ilmu dan kemahiran tambah bakat dan seni! jadi jangan main2 dengan seni anda harus serius dan berkorban dari segi wang ringgit dan masa serta tenaga!

 dan satu lagi buat masa sekarang rata-rata kamera yang terkini dipasaran adalah baik untuk dibeli seperti Sony, Fuji, Samsung atau Olympus... kualiti gambar yang dihasilkan adalah tiada beza ketara yang nyata kecuali dalam keadaan2 tertentu atau teknik2 tertentu dan fungsi-fungsi tertentu dimana adalah jarang atau amat jarang di gunakan. contoh seorang ahli fotografi sukan akan memilih canon sebab dipercayai ia sangat cekap untuk merakam aksi seperti aksi di padang bola atau lumba kereta, nikon pula dipercayai lebih terbaik untuk merakam gambar pemandangan semulajadi sebagainya... dan percayalah perbezaannya adalah tak berapa ketara sangat bagi kedua-dua jenis kamera canon atau nikon hatta sony. andai terjadi perbezaan yang ketara itu boleh diperbaiki dengan upgrade lense yang lebih baik atau flash dan juga digital editing (photoshop).

masih pening nak pilih Canon atau Nikon... hmmmmmmm.... sila baca info2 dibawah ni harap2 dapat membantu dan buatlah keputusan... apa guna kamu berbini dengan Angelina Jolie atau model tersohor dunia jika yang kamu inginkan seorang wanita solehah asal ada agama biarpun tak kaya atau rupawan... oh releven ka perumpamaan tuh hehehee... aku pun dah pening laaaa..............

                                                   Canon DSLR EOS 5D Mark III

                                                              Nikon DSLR D800
Pilihan

sebenarnya kedua-dua kamera ni antara yang terbaik di pasaran yang membezakan hanyalah teknologi yang digunakan. kalau ada duit banyak beli ajer dua-dua sekali huhuhu.... senang jer aku cakapkan hahahaa... susah-susah nak pilih kan tapi kalau bajet tak cukup beli ajer ikut kemampuan beli yang tak mahal sangat dan tak murah sangat... ikut kemampuan dan kegunaan atau kesesuaian....

kamera Canon dikatakan lebih sesuai untuk aktiviti adventure seperti untuk sesi pengembaraan dalam hutan, mendaki gunung dan tangkap gambar dalam laut, yer dalam laut (guna sarung kalis air). kamera canon juga dipercayai lebih lasak dan mudah dijaga berbanding dengan kamera Nikon yang bisanya eksklusif... variasi  seperti kanta telephoto/macro adalah lebih meluas samada dari jenama asal atau jenama lain seperti Tamron, Sigma,  Tokina dan Carl Zeiss. Untuk tangkap gambar perkahwinan biasanya kedua-dua kamera canon dan nikon mmg menjadi pilihan biasa bagi ahli fotografi di malaysia, kawan2 aku yang melibatkan diri dalam bidang ini pun ramai yang guna canon dan nikon jadi tak jadi masalah canon atau nikon.

Kesesuaian

seperti dalam entry aku yang lepas aku sarankan belilah kamera yang mana kamu rasa serasi dan sentiasa hampir samada dikalangan rakan-rakan dan kedai-kedai kamera atau pusat servis... andaikata ramai rakan-rakan kamu menggunakan kamera jenis Canon adalah berbaloi jika kamu juga beli kamera yang serupa dengan mereka atau lebih latest dari mereka asalkan kamu berada dalam minat yang sama (dari segi jenama, hobi, kerjaya dsbgnya). rasionalnya adalah senang nak pinjam gajet2 tertentu jika berlaku sesuatu atau terdesak hehehehee... cuba bayangkan tiba2 lens anda rosak dan masa tu tak ada msa nak beli lepas tu kebetulan ada member yang guna kamera yang sama ada pulak lens yang lebih jadi senang lah sikit nak pinjam kalau nak pinjam kamera sekali mungkin member tu nak guna juga masa tu dan kalau guna kamera yang berlainan mungkin lens tak sesuai atau sesuai tapi hasil tak memberangsangkan. tapi keadaan ini bukanlah serius sangat... maksudnya bukanlah satu alasan untuk dimbil kira untuk pilih kamera tapi agak membantu lah...

huhuhuhu jadinya ikutlah komuniti / rakan2 atau kelab kamera yang anda kenali andaikata mereka banyak guna kamera Canon jadi belilah seumpamanya adalah sesuatu yang janggal tiba2tiba anda beli kamera jenama Fuji/Olympus dan join dengan mereka... hoh.... tak ke pelik hehehehehee. boleh sahaja sebenarnya sebab bidang photografi bergantung kepada tahap kemahiran dan kerativiti individu tapi dari segi kepuasan... harus diambil kira


Harga

dari segi harga kamera Canon lebih mahal berbanding kamera nikon untuk beberapa jenis model tertentu sebagai contoh Canon Mark iii jauh lebih mahal dari nikon D8000 sedangkan anda guna kamera hanya untuk hobi biasa bukan untuk bisnes memadailah dengan kamera Nikon, Nikon DSLR biasanya ada yang di dalam lingkungan 2-5 ribu ringgit sekali dengan eksesori seperti lensa dan storage card. Lagipun biasanya binaan atau rekaan /nikon lebih cantik dan menggoda huhuhuhu



Teknologi perisian

Agak sukar nak jawab persolan ni sbb lain orang lain kegunaanya... lain orang lain minat dan kecenderunganya ada yang minat nak edit-mengedit guna software (Photoshop, HDR, ACDSee dll). dipercayai juga hasil imej yang dijana oleh kamera nikon lebih berkualiti untuk tujuan digital edit mengedit pada tahap paling tinggi dimana Nikon D800 berupaya menhasilkan imej 32MP sementara untuk Canon Mark III hanyalah 22MP. makin tinggi megapixel makin tinggi kualiti editing dan cetakkan! maksudnya kepuasan pada tahap ekstra dari segi kualiti gambar cetakkan dan hasil...

Canon menggunakan teknologi CMOS (kurang guna kuasa bateri / bateri tahan lebih lama) sebagai sensor imej dan Nikon menggunakan teknologi CCD (kualiti imej paling tinggi tapi kuat guna kuasa bateri). masing-masing ada kelebihan sendiri....

boleh semak dilaman ini ---> http://digital-photography-school.com/forum/digital-cameras/108489-ccd-vs-cmos-better.html

https://www.dalsa.com/corp/markets/CCD_vs_CMOS.aspx

Teknologi lensa

Canon lebih cenderung menggunakan lens AF motor diamana mereka meletakkan AF motor pada setiap lens dan bukan pada badan kamera seperti yang di gunakan oleh Nikon dan ini sedikit sebanyak memberikan kebebasan kepada pengguna untuk memilih kanta yang pelbagai dan akan selalu mendapat saiz motor yang tepat dan lebih pantas untuk kamera anda...

antara jenis motor yang digunakan oleh Canon :-

1- Arc Form Drive (AFD) - diguna pada model EOS lama / agak perlahan / murah / tiada keupayaan AF dan MF serentak

2- Ring Ultrasonic Motor - lebih laju dan senyap / keupayaan AF dan MF serentak (pilihan terbaik)

3- Micro Ultrasonic Motor - lebih murah / kelajuan standard / tiada keupayaan AF dan MF serentak


                 
                                      video perbandingan antara kamera canon dan nikon


                

13 ulasan:

  1. sy ade jual @ harge borong
    call utk wat tempahan
    012-309 1386
    019-313 8091
    019-233 6728

    BalasPadam
  2. Hi thеre to evегy body, it's my first go to see of this blog; this web site consists of amazing and really good information designed for visitors.

    Have a look at my web blog - howtogetbiggerboobsnaturally.blogspot.com

    BalasPadam
  3. Ηellο! This іѕ mу fiгst viѕit to youг blоg!
    Wе аге a group of voluntееrs аnd staгting a new іnitіatiѵe in a communitу
    in thе same niсhe. Your blog ρrovided us
    bеnefіcial іnformation to work on.
    You hаve done a outstanding job!

    Lοok at my site natural breast

    BalasPadam
  4. Нello! This is mу fiгѕt visіt to your blog!

    We are a gгоuρ of ѵolunteerѕ
    аnԁ starting а neω initiatіvе іn a cοmmunity in the same niche.
    Your blоg provideԁ uѕ beneficial
    іnformаtion to work on. Үou have dοne a outѕtanding jоb!


    mу pаge: natural breast

    BalasPadam
  5. My ԁevеlopеr is trying tο convіnce
    me to move tο .net from PHP. I hаve always ԁiѕliκed thе іdea
    beсаuse of the costs. But he's tryiong none the less. I'ѵe
    bеen uѕing Μοvable-type on a variety οf ωеbsiteѕ fог аbout а yеar and am concerned about switchіng to anothеr plаtform.
    I have heard very good thіngs about blogengine.net.
    Is there a way I can import all my wordргess ρosts into
    it? Any hеlp would be rеally аpρrеciated!



    Feеl free to ѕurf to my ωeb page .

    .. how to lose belly fat fast

    BalasPadam
  6. You rеallу make іt ѕeem sο eаѕу together with yοur pгeѕentation but ӏ find this mаtter to be гeally оnе thing whіch Ӏ think Ι'd never understand. It seems too complicated and very wide for me. I'm lοoκing
    forwаrd to уour neхt ρost, I will attempt tο get the hοld οf it!


    Ѕtοp bу my web-site; how to get bigger boobs naturally

    BalasPadam
  7. Hi would you mіnd stating which blog platform
    yоu're using? I'm looking to start my own blog soon but I'm having a difficult time making a decision between BlogEngine/Wordpress/B2evolution and Drupal. The reason I ask is because your design seems different then most blogs and I'm lοoking for something comρletely
    uniquе. P.S Apologіeѕ for getting off-topic
    but I had to аsk!

    Also visit my page 24 hr Emergency Plumber Solihull

    BalasPadam
  8. Неllo theгe! This is my fігѕt comment
    herе sο І juѕt wаnteԁ tο give a quiсκ ѕhοut out and tell you I reаllу enjoу reаdіng thгοugh уouг posts.
    Cаn you recommend any other blοgs/ωebsites/forums that go оνeг the same subjects?
    Thanκ уou so much!

    Fеel free to ѕurf to my wеbрage .
    .. best way to lose belly fat fast

    BalasPadam
  9. Have you еver cοnsideгed creating аn
    e-book or guest аuthoring on other sіteѕ?
    I hаvе a blоg centeгed οn the ѕame topics уοu discusѕ and ωoulԁ really liκe tо have you share ѕome
    storіes/informatiоn. I knоw my νisitorѕ
    wοuld vаluе your work.
    If yοu're even remotely interested, feel free to shoot me an email.

    My web blog ... Fathers Day Gift Baskets

    BalasPadam
  10. Ade tak sape2 nk jual kamera canon bwah 1300? perlukan segera..

    BalasPadam
  11. tuan blog..saya baru je book ngn best preng yang nak jual camera canon DSLR 1100D package skli ngn lense pendek, panjang n lampu tongkol tu..RM1500 murah tak? saya ni suke camera berbanding HP canggih. cer komen sikti kawan2

    BalasPadam
  12. saya nak jual nikon D90 beserta kit lens, dan ada satu lens baru beli 50mm 1.8...sila call saya harga semua rm3000 0194700605-rosli

    BalasPadam