Halaman

12 Januari, 2010

kisah kedua sambungan kisah lepas hmmmmmmmmmm

hari ini badan agak letih dan penat dan kurang larat kurang power tapi aku memaksa diri untuk bangun awal... kena bangun dari tidur........ huhuuuuuuuu.................. setelah selesai semua rutin dipagi hari dan mula beronline.... buka itu buka ini check itu dan ini maka aku luangkan sedikit masa untuk meyambung kisah selanjutnya blog lepas hmmmm............................


hari ini rasanya tak hujan dan macam semalam panas ajer....... panas sungguh....... lagipun zaman sekarang dunia kita diami ini sudah tenat! sudah rosak............ ais dikutub sudah mencair.............. angkara siapakah itu...... hmmmmmmmmmmmmmm............ manusialah tu........ buang plastik dalam sungai........... buang bahan kimia.................... racun dan sebagainya............... jadi fikirkanlah seketika untuk selamatkan bumi yang biru ini............ biar hijau............. macam dulu.......... boleh ker................... errrrrr sekadar iklan hehehehee



3 bulan ajer..............

hmmmmmmmm... masa kerja kat CC tu sempat lah juga lebih kurang 3 bulan....... kerana ada masalah dengan tokey.......... so keputusan yang aku ada hanyalah berhenti on the spot.............. takder surat takder notis takder sebarang kata-kata............. dapat gaji terus belah............................. tunggu untuk apa lagi.................................................. lebih baik pergi dari menangung sengsara.............. apa yang berlaku? ermmmmmmmmmm.... biarlah lupakan saja....................






bermulalah kehidupan tanpa kerja..............     




tadi pagi tak sempat nak karang....... jadi balik kerja nih rasa nak sambung ler sampai habis,... hmmm... terkadang terasa ssegan pulak er....... maklumlah kajang hamba mengkuang layu huk huk hu huk.......... mata dah ngantuk giler dah nih........ esok kena bangun awal......... sbb masuk pagi semula haiyaaaaaaaaaaaaaaa... susah laaaa ini macam................ hmmmmmmmmmmmm.... 


yer betul mengkiut tajuk kecil diatas kehidupan tanpa kerja... bermakna aku mula tidak bekerja setelah aku sendiri yang lari............ lari bukan pergi jauh2 tapi lari daripada penjara...... errr... bukan aku sorang ajer yang kata penjara.... kawan2 yang lain pun sama juga.................... CC macam penjara camner tu........... maunya tidak............ cctv kiri kanan............ atas dan bawah tadek lah heheheee................ kalau ada juga tak tau ler............................ lebih teruk dari penjara kat US nun hmmmmmmmmmmmmmm....




Maka dengan ini terjawab ler pertanyaan kawan2 dan teman dialam siber ini tentang permasalahan dan persoalan selama ini............. sebabnya dulu kalau ada yang tanya apa aku kerja............ errrr............. itu adalah soalan yang paling susah aku nak jawab.................. aku cakap aku kerja tapi aku tak bagi tahu apa yang sebenarnya............ sebenarnya kerja aku jadi pelayar internet sepenuh masa...................... huhuhuu.......... siang malam depan pc dan online..............................




nak tidur buka internet.......... bangun dari tidur buka internet.................... hmmmmmmmmm............... lama kah aku mengangur..........? lama juga.............  semasa aku buka blog ini dulu pun aku masih lagi mengangur dan bila ada yang bertanya pasal kerja..................... banyaklah songehnya jawapan aku huhuhuhuu...................... semua menjadi rahsia............... dan sekarang pun rahsia            heheheheee..................... jadi kepda makcik itu.................. apakah sudah terjawab persoalan kamu huhuhu.............................. ramai yang bertanya sebenrnya tapi rahsia tetap rahsia............. dululah sekarang tidak lagi............. sebab ada rahsia lain pula hmmmmmmmmmmm






Syarikat melayu.... 



Hmmmmmm masa aku tak bekerja...... aku banyak juga menghabiskan masa mencari kerja.......... cari dalam laman web dan paling popular kat Mudah.com.............. susah juga bila tiada kerja dan pekerjaan huhu............. nak bayar itu dan ini.............. makan minum............................ tapi Alhamdulillah aku tiada hutang.............. jadi senang ler sikit kehidupan aku.......... hantar kampung pun bila ada permintaan sahaja.......... yer lah tgh tak bekerja nih.......... tak buleh ler hantar duit selalu.............. kalau dulu masa kerja tiap2 bulan......... kalau tak tiap bulan pun hampir2lah huhuhu.....................






tadi pagi masa aku melayan Sinar.fm ada sedutan pangilan telefon kat radio tu kata seorang isteri tu kat DJ.... suami dia dah 4 bulan tak ada kerja............ duit pun dah semakin nipis.......... cuma berharap bisnes kecilan ajer hmmmmmmmmm....       aku bersyukur sebab susah susah aku ada lagi yang lebih susah............. 


aku masih ingat lagi masa aku dalam duk sibuk mencari kerja.......... aku merasakan sungguh pelik........ aku dilahirkan diMalaysia........ orang melayu ada IC ori, betul bukan tiruan.............. bertaraf warganegara yang sah..................... ada sijil beranak walaupun pernah kontereversi huhu............ cuba bayangkan orang2 indonesia dan Bangladesh serta Nepal............ dorang datang dari jauh.... tapi ada kerja tapi aku tak der kerja.................... nasib ler............ kan..................... dia orang tu orang luar...........


sebenarya banyak kerja dan peluang kerja............. tetapi jauh dari tempat tinggal dan rumah.......... nak berpindah tu yang susah.................. kalau nak pindah kena cari lori          errrrrrrrrr.... susah sungguh................... lagipun aku mmg nakkan tempat kerja yang dekat dengan umah........... senang nak pergi kerja kalau terlewat pun tak der lah sangat berkejaran.................




banyak2 tempat yang aku pohon adalah dengan syarikat orang melayu.......... adesss susah sungguh nak dapat, dan sampai sekarang aku tak pernah bekerja dengan syarikat orang melayu atau syarikat hakmilik dan dimilikki oleh orang melayu sepenuhnya............. memang susah nak dapat............... apalagi dengan kelulusan aku yang memang tak bersijil............ errrr............... tak tahulah aku nak kata aku cerdik ker tidak dah tahu tadek sijil aku pi minta kerja juga......................... huhuhuuu kata orang belum cuba belum tahu........... tapi rasanya        dah dapat tahu pun heheheee..................... jadi seumur hidupku takpernah bekerja dengan syarikat orang melayu!...   

 Masa tu aku ada pi minta kerja kat sibercafe orang melayu dan dekat ajer dengan rumah........ dah ada dalam iklan kat mudah.com aku pun apalagi terus ajerlah pi cuba lagipun aku dah ada pengalaman jaga CC... ingatkan dapat membantu........... tetapi hampa jua.............. belum ada rezeki........... tunggu lah aku pangilan........... sebab katanya dia akan hubungi bila diterima.......... huh............. 

yang kedua pi minta kat kedai komputer... cuba2 lah nak jadi tech. kat situ................ katanya dia akan hubungilah sebab sebelum dia ambil pekrja dia nak test dan tengok dulu camner kemahiran............ tapi hampa juga................................... tiada pangilan yang diterima..................... hampas juga heheheee 

yang ketiga, pi minta kat cc juga... milik orang melayu, baru buka........................ dan lepas pi temuduga awal2 lagi dia kata akan telefon.............. adess.. itu yang buat lemah tu.................. oh tidak............... tiada harapan lah rasanya................. dan bagai diduga................ dah terduga!




pi pulak minta kat syarikat cina, nak jadi mekanik mesin pula............. hehehee berlagak sungguh aku!......... dengan tiada kemahiran dan sijil yang berpatutan dan berkaitan.................. pandai2 ajer aku pi minta huhuhuhu selepas temuduga cam biasalah dia akan cakap dan mesti itulah katanya............ nati pihak kami akan hubungilah kalau dah berjaya atau terpilih huhuhuuu........... tungu dan terus menunggu dan menanti............................... enset ku tiada juga berdering.................. tiada deringan dari syarikat itu.................... takper.................... lain kali.......................


selepas berjumpa dengan member yang bekerja di kilang magnet dulu katanya dia dah dapat kerja kat kilang plastik, dia suruh aku cuba minta kat situ sebab kilang tu nak pakai ramai orang................... sama jugaklah ............. disuruh aku menunggu pangilan.................. aku tak berharap sangat walaupun member aku tadi tu kata nak tolong recomend................... tapi takdir penentu segala............... tiada juga pangilan misteri itu................ errrrrrrrrrrrrrr..................


Alahai dah ngantuk gila dah ni.................. kena berhenti dululah................akan bersambung lagi untuk episod ketiga hehehehee......................... lagipun hari rabu ini baru aku offday jadi hari tu aku akan sambung semula.... 


esok kerja pagi maaaaaaaaaa awal2 pagi dah kena bangun.......... kalau hujan esok.... basah ler lagi pi kerja tapi takper sebab dah biasa kebasahan didalam perjalanan ke tempat kerja huhuhu............... dugaan semata............. lagipun hujan tu air ajerkan............. sejuk sikit2 tu apa lah sangat............. kalau duduk kat US nun kompem aku tak pi kerja kalau hujan............... sejuk wooooooooooooOoOo

jadi untuk cerita seterusnya aku akan ceritakan sedikit pasal aku kerja sekarang ini................... dimana dan bila dan bagaimana.................. tunggu................................

terima kasih kerana sudi mengikuti................... kemerepekan aku kali ni huhuhuhuhu....


senyum2lah selalu.............. 

8 ulasan:

  1. Aku tau nape kerja2 yg ko mintak tu blm dpt pnggilan...

    sebabnye, dorang tak de kedit nak call ko pok cik..

    p/s cerita ko nih, buleh wat novel...

    nnti kita bukukan eh..

    royalti, kita bagi 50-50

    BalasPadam
  2. bangla ngan indon berebut dtg mesia cari keje... ko jgn sekali2 kata mesia tkde keje utk rakyat mesia...

    BalasPadam
  3. bangla indon suma tu dapat kerja dengan senang sebab tokeh buleh senang-senang tindas depa.. gaji kecik, kerja teruk... kalau dengan orang malaysia sendiri, susah sikit nak buat gitu... huhu~~

    ok, aku tunggu sambungan kisah ko... :D :D

    BalasPadam
  4. ......kelik kapung tane tembakau, insyaAllah ada rezeki. :)

    BalasPadam
  5. aku pun pernah kerja sykt Melayu tapi setahun aje. Utk cari pengalaman dan network

    BalasPadam
  6. Semoga segera dapat jodoh dengan pekerjaan yang sesuai akhirnya...



    Amiiin.

    BalasPadam
  7. aryani.....

    isk sik takkan lah syarikat besar pun tadek kedit empon hmmmmmm pandai2 ajer makcik buat spekulasi huhuhu...

    pasal novel.... hmmmmm tak reti ler nak karang...

    kalau buat siapalah nak beli dan baca huhuhu....


    Teja...
    aku bukan tak nak kerja umah ko... kalau aku pi minta mesti dan kompem dapat sebab ko orang jawa bukan melayu huhuhu

    yang penting ko bagi aku cuti hari jumaat boleh huhuu........ jadi betullah kat mesia yk keja huhhu


    SS...
    yer betul tu....... pihak agen mendapat kadang lebih separuh dari bayaran yang diberikan oleh sesebuah syarikat... satu kepala ada yang sampai 3ribu... hmmmmmmmm

    tapi yang diberikan kepada pekrja tak sampai separuh...... mungkinlah tak nak tuduh atau fitnah... cuma ada dengar kawan2 cerita ajer....... betul tidak.... tak dapat nak sahihkan hmmmmmmmm


    Tok.......

    kampung kawe tak pernah org tanam tembakau.......... kelapa sawit ajer semua huhuhuhuu

    kalau nak tanam tembakau kena pindah ke Bachok atau tumpat ler .... jauh tuuuuuuuuuuuu


    teja lagi.......
    kenapa ngan ko teja malam mengiauuuuuuuuuu.........

    tak dapat ikan haruan ker hahahahahaaaaa

    Cklah...
    terima kasih kerana mendoakan... amin insyaAllah........

    sekarang saya dah ada kerja....... cuma tak tahulah sesuai atau tidak tapi buat masa ni masih bertahan... dah hampir 2 bulan huhuh

    BalasPadam