Halaman

12 September, 2009

Aku hanya mampu melihat dari jauh...

moto yang bergaya...

PASAR

Petang tadi aku berjalan kaki ajer menuju ke sebuah pasaraya yang terletak tak berapa jauh dengan rumah aku ini kalau dalam kilometer lebih kurang 1 kilometer kot. Aku berjalan dicelah2 rumah orang melalui jalan yang sepi memang jalan dikawasan perumahan tidak sibuk seperti jalan besar disebelah sana... faham2 ajerlah jalan kat bandaraya Shah Alam nih sentiasa sibuk dengan kenderaan kecik dan besar... tapi tak berapa lama lagi kompem akan lengang lah tu bila dah ada yg mula lari balik kekampung hhuhuhu

HELIKOPTER

Sambil berjalan aku berfikirin sambir berfantasi bila ada kereta dan motosikal yang canggih lalu dihadapan dan juga dibelakang (nampak). Oh, alangkah bestya kalau aku ada helikopter atau jet tak perlu aku nak susah2 ikut jalanraya yang sesak hehehe...


BAKTERIA BASCILLUS


sampai kat pasaraya yang aku nak pergi tu, nama pasaraya terpaksa tidak dinyatakan dengan sebab dan aspek keselamatan dalam negeri hehehehee... pusing2 kat bahagian daging dan sayur, sambar kacang dan ayam... ushar pulak kat bahagian minuman aku sambar air buah delima dan yogurt epal hijau... whoalaaaaaaaaaaa best heheheeee jadinya petang tadi aku makan bakteria lah untuk berbuka puasa huhuhuu... bakteria baik katanya... ermmmmmmmm



KELAPA LAUT

aku ushar pulak kat bahagian buah-buahan.. ermmm ada jambu ada anggur... ada belimbing... dan ada buah apa entah dalam bekas plastik macam agar2 jer nampaknya tapi ketul2 macam isi kelapa laut... errr semua sedap aku rasa... aku tengok ajer aku tak belipun hehehehe lepas bayar aku ushar pulak bahagian bakery.... tersambarlah dua ketul roti bersalut serunding daging... errr... pastu apalagi, balik...


TAK PANDANG BELAKANG

dalam perjalanan nak balik rumah aku ikut jalan aku lalui tadi yer jalan yang sama juga... hahahaha... takut sesat!... masih lagi aku berjalan sambil berfikir dalam hati... penat juga rasanya bila sesekali berjalan kaki... ah tak kisahlah bangla tu hari2 jalan kaki bila pulang dari kerja ok ajer... erkkkk... tak per aku semangat berjalan sebab tak lama lagi nak berbuka puasa dah... sedang aku berjalan tu aku mmg berjalan kedepan aku tak menoleh kebelakang lagi... memang aku tak pandang pun kebelakang walaupun aku rasa macam ada orang di belakang aku...


TAK SAMPAI JUGA LAGI

Tiba-tiba dari jauh aku nampak seorang pakcik india dengan motor kesayangan beliau yang aku tidak tahu dimana dia beli dan tidak tahu berapa pulak harga yang dia telah bayar untuk mendapatkan sebuah moto idaman beliau itu atau mungkin juga dia dapat hadiah harijadi dari anak beliau errr... jauh sudah lamanunku... tapi rumah jauh lagi nak sampai.... lalu dengan tidak semena-mena tiada ribut tiada taufan kilat pun tiada langit ajer yang agak mendung sebab ada awan tebal menyorok mentari desebelah barat sana... ermmmmmm


PAKCIK INDIA MAMAT MELAYU

Entah macamana pakcik yang aku nyatakan kat perengan atas tu (kalau skip tak tau kisah ler) lalu aku pun hairan bin ajaib sungguh... tak tersangka-sangka boleh pulak terjadi begitu... mungkin sudah takdir mmg sudah tertakdir terjadi begitu... dan sesungguhnya tersungkurlah pakcik india itu ditepi jalan lantas dihimpit oleh motor yang baru tadi ditunngangnya dengan berhenat sebab aku rasa motornya tidaklah dalam kelajuan yang melampui batas atau selaju mat rempit jalanan yang biasa aku nampak dahulu, dahulu lah.... aku kaget aku terkejut seketika
dalam hati apakah aku hendak tolong angkat... aku jauh lagi nih dari dia... dan kebetulan ada dua orang mamat melayu dengan motor kebetulan lalu jalan tu... mamat dua orang tu tengok dari dekat ajer aku pulak menghentikan langkahku yang dari tadi tak henti2 melangkah dan melihat dari kejauhan....



BANGUN SENDIRI

Lagi sekali aku hairan dan bertambah ajaib buleh pulak mamat dua orang tadi tengok ajer pakcik yang sedang dihempat motor tu... aku pun masih lagi memerhati saja apakah akan ada yang menolong namun pakcik itu dengan sendirinya bangun sambil bercakap2 melaui telefon bimbitnya... mungkin dia tak mengalami apa kecederaan! aku lega... lalu aku meneruskan langkah kaki... agaknya kalau awek yang jatuh tadi apakah aku akan berlari dengan sepantas kilat untuk menolong! aku bertanya sendiri soalan panas itu... ah, destinasi aku adalah rumah...
nak balik buka puasa!






* tak suka makan hati...

22 ulasan:

  1. Salam Naqeeb.

    Kalau awek yang jatuh. jawabnya batallah puasa tu...hahaha. batal pahala puasa.
    Pak Ngah pun teringin nak beli mator satu la Naqeeb guna utk pegi ke masjid, surau atau pasar.
    Beli yang roda tiga punya boleh kot. lebih selamat.He3

    BalasPadam
  2. 1. Motor kat atas tu meang cantik, lawa, beruntung kalau dapat dan dapat mnambah hutang la lagi.

    2. Aik.. takkan itu je buat berbuka puasa.

    3. Pelik jugak dengan pandangan mata je dapat membantu pakcik tu bangun.... ajaib.. ajaib.

    BalasPadam
  3. tu pak cik jatuh,

    kalo sy jatuh

    harus la joging n lari laju-laju utk tolong yerk...

    xbatal posa sbb tolong ms bln posa

    dpt pahala lg ada la

    hehehe

    BalasPadam
  4. Teringat iklan kempan


    'Budi bahasa budaya kita' kat tv...

    BalasPadam
  5. Mungkin pak cik yg jatuh tu cakap...

    "tak pe nak...saya dah biasa jatuh...tak pe...

    masuk hari ni...dah 18 kali pak cik jatuh..."

    sebab tu mamat tu tak jadik tulun..

    BalasPadam
  6. salam pak ngah...

    errr bila nak beli moto tu... kalau nak beli nanti beli 2 buah saya pun nak juga huhuhhu


    kalau moto honda tu ok juga jimat minyak! huhuhu

    BalasPadam
  7. TOKNABE...

    err betul tu kalau beli moto secara ansuran mmg akan ada hutang lah... kalau nak bayar cash errr... pikir juga bayk kali hehhee

    mmg kawe makan itu ajerlah masa buka puasa tapi ade juga kadang2 tu makan nasi (kalau pi pasar ramadan)sbb terliur tgk hehehee

    aa aar pakcik tu bangun ngan sendirinya... dam masih boleh naik motor huhuhuhu


    GKSB...
    mungkin juga tapi kalau niat kelain rasanya x dapat apa2 lah...
    hehehehee dugaannnn... :P



    CkLah...
    kempan, saya tak tahu apa maksud dia kat google xde pulak!

    ke iklan yang dia kata ... "Dah jauh pakcik berjalan..." hehehee



    ARRYANI...
    errr tak taulah pakcik tu cakap apa
    tapi mmg pakcik tu tak apa2 aku rasanlah dari jauh ajer pun aku tgk


    yang jatuh tu rasa sakit camner aku tak tau huhhhuu.. tapi aku taulah camner rasanya bil ajatuh moto sbb aku pernah jatuh juga dulu2 huhuhuhu

    BalasPadam
  8. CkLah...

    errr... apa2 ajer huhuhuu
    awal berblogging pagi nih...

    igtkan nak sambung tidur juga cam
    jiran sebelah tu huhuhu

    BalasPadam
  9. pening tetiba aku baca entry ko pagi ni... hahahahah :P :P

    BalasPadam
  10. SS...
    ko pening ngan keje ko yang bertimbun ker atau ko baru bangun tido... wakakakakakaakaa


    errkkk nasib baik aku tak buat karangan ala2 pakcik india tu huhuhuhu

    BalasPadam
  11. Pagi ni nak beronggeng di alam blog sampai mabuk...








    Sebelum blog xiiinam ditutup mulai esok.........Selamat Hari Raya Maaf Zahir dan Batin...

    BalasPadam
  12. CkLah..

    errr nak tutup blog! ermmm nak tutup sampai bila tu... sampai lepas raya ker.. adesss

    kena raya setahun... alamak usang lah blog hehheehe


    saya pun kemungkinan sampai 16 atau 17hb ajer berblog untuk bulan nih
    sbb akan bailk kampung, kat kampung tadek internet...

    jadi mmg kena tutup jugalah uuntuk sementara waktu huhhuhuu

    BalasPadam
  13. Salam... Ada masa tolong amik nukilan raya saya kat sini http://www.mediafire.com/file/yyojm0racky/Raya TokNabe.pps

    TQ :)

    BalasPadam
  14. aku kerja ok ari sabtu walaupun sekerat ari...

    BalasPadam
  15. Masa ko jtuh moto dulu...ada tak sape2 tulun ko??


    Kalo tak de...lain kali, sblm ko jatuh...tel ambulan dulu tau..

    BalasPadam
  16. mujur bukan awek..
    kalau tak, kang terbatal lak pose..

    hehhee..

    BalasPadam
  17. Semoga taqwa mengakhiri Ramadhan ini dan kemantapan Iman mendahului Syawal yang bakal menjelang tidak lama lagi.

    Maaf Zahir & Batin

    sori, tk komen psl entry... hehehe!

    BalasPadam
  18. toknabe...
    kawed ah amik dah ...
    errkk terkena kawe huhuhuhu


    ARryani...
    malang tak berbau silap talipon kang kjena saman... malu wooooooooo....
    dulu masa jatuh 2 org lelaki india datang tolong angkat motor huhhu

    tapi tak sempat nak tanya sapa nama atau apa2 sbb masa tu mmg tak igt mende... terlalu panik!




    LOL...
    ermmmm... angkat dari jauh buleh ker hehehehhee


    TEja...
    errr tak payah minta maaf kalau ko tak bagi komen tapi kalau aku tak masuk blog nko faham2 ajerlah hehehehehee....

    wokeh...

    BalasPadam
  19. rasa cam baca cerpen...hehe

    BalasPadam
  20. Intan...
    hati2 nanti pening...
    kalau salah pemahaman hehehee

    BalasPadam
  21. klu awek yg jatuh mesti semua org cepat2 bantu...

    ngeh3x...

    SELAMAT HARI RAYA
    MAAF ZAHIR & BATIN
    *Tiada kesalahan yang sengaja dilakukan dan tiada kesalahan yang tak dapat di maafkan.

    BalasPadam