Halaman

04 Mei, 2009

A/H1N1 Swine Flu atau virus Selsema Babi






Belum pun wabak Selsema Burung benar-benar berakhir di seluruh dunia, dunia dikejutkan serangan wabak Selsema Babi di Mexico minggu lalu yg mengorbankan lebih 86 orang. Pihak tentera dilaporkan telah menghantar 6 juta topeng muka surgikal untuk menghadapi wabak ini yg dipercayai telah menjangkiti 1,400 orang sejak 13 April lalu.

Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) mula memberi amaran supaya semua negara mengambil langkah berjaga2 berhubung penyebaran A/H1N1 Swine Flu atau virus Selsema Babi. Di US, kerajaan telah mula menyistiharkan kecemasan serta mengambil langkah mengesankan kehadiran wabak tersebut terutama melalui pintu2 masuk utama negara itu.

sedikit seduatn dari berita tempatan. dan kini dilaporkan virus babi yang menjangkiti manusia buleh pula mengkjangkiti babi babi lain hehee... mmg what you give you get back lah hahaha...
kejadian itu berlaku dia sebuah kawasan ladang babi di Kanada.

Jadinya virus ini memang ganas dan lebih bahaya dari virus HIV walaupun mereka dari keluarga yang sama... Klu virus HIV bahaya sebab dia tadek vaksin jer dan bukan senang nak merebak melainkan hubungan secara langsung dengan pembawa virus seperti hubungan seks atau anak dalam kandungan dan juga pemindahan darah. tapi virus babi buleh merebak melalui udara macam selsema biasa jugak. Sebab tu lah ramai dok pakat penutup hidung dan mulut... telinga tak payah ler virus tu tak suka masuk ikut telinga hehee... Cuba bayangkan klu anda lalu dekat kandang babi dan perhatikan babi-babi sekelian pun pakai pentutup hidung dan mulut hehehee... Chumil lah agaknyer hehee...

Namun persoalan kini adakah penawar atau vaksin untuk wabak selsema babi ini. Walauapun didakwa vaksin yang digunakan untuk menyuntik babi masa wabak virus nipah dulu buleh digunakan namun keberkesanan masih diragui. Klu buleh pun itu untuk babi sahaja kot. Untuk manuisa mana nak cari. Tapi paling senang hapuskan babi-babi sekelian. takpayah ler makan babi lagi yang memang jelas kotor dan haram itu. Tapi masalahnya di negara kita malaysia bukan org islam sajer yang ada, lain2 agama tidak melarang memakan babi!

Ada yang berpendapat import jer daging babi dari negara luar untuk memenuhi permintaan orang ramai yang makan babi. Dengan kata lain tak payah ler benarkan babi diternak di Malaysia lagi. lagipun bekalan babi dimalaysia dipercayai sudah berlebihan! Dan satu fakta tentang babi 70% daripada badan babi adalah lemak.


* aku buat posting ni sekadar untuk fakta sejarah memenuhi perjalan aku hehee... lagipun ramai yang sibuk dok buat posting tentang selsema babi nih. klu umur panjang aku buleh ler jenguk posting ni hehehe buat revision untuk anak cucu.!

1 ulasan: