Halaman

28 April, 2010

Antara Melayu (aku) India, Cina, kucing dan anjing...

lokasi kawasan rumah kedai suatu tempat di Shah Alam...

 Sedang aku duduk dibawah pokok tepi jalan sambil menunggu member aku pergi membeli di kedai aku ternampak satu kereta berhenti depan aku dan parking depan kedai. seorang budak india keluar dari kereta itu dan pergi kearah kedai yang tutup sebelah kedai yang member aku masuk tadi.

Aku kira itu kedai ayahnya sebab terpampang papan tanda kat atas kedai tu dalam bahasa Tamil... aku lupa kedai tu kedai apa tapi mungkin kedai alat2 ganti elektrik seperti ekond dan sebagainya... selepas budak india tu keluar dari kedainya itu tiba2 si abangnya dalam kereta tadi bersuara dan bercakap sesuatu kepada adiknya itu... aku tak paham apa dia cakap... bahasa tamil looooooooo mana aku tahu hehehee... tapi yang aku nampak ada seekor kucing dalam kedai tu... mungkin abangya mahu beritahu supaya keluarkan kucing tu dari kedai itu sebelum menutup kedai...

Si adik tadi tak menghiraukan kata2 abangya lalu tutup ajer kedai itu... lalu abangnya keluar dari kereta dan pergi kepada adiknya... dia sound lebih kurang dan buka semula kedai itu... lepas tu adik dia masuk kembali dam membawa keluar seekor kucing tadi... dibiarkan kucing itu membawa diri kat luar... aku masih lagi memerhatikan kucing itu... lambat pulak kawan aku ni membeli... apa yang dicari aku tak tahu katanya nak beli air ajer sebab sekejap lagi dia nak bertolak ke kampung kerana nenek dia meninggal dunia...


lalu dorang pun balik meningalkan kedai mereka... berjalanlah si kucing tadi di kaki lima dan pergi ksebelah kedai barangan alat2 motor atau kenderaan... kebetulan ada seorang amoi yang tak berapa nak cun dan tak berapa nak menawan tak menarik pada pandangan aku hahahaha.... itu amoi pergi menghampiri kucing tadi dan menguis nguis dengan kakinya agar kucing itu pergi dari situ.... seolah olah hina sangat kucing itu,... hmmmmm patutlah aku tak berapa teruja tengok amoi itu kih kih kih.... walaupun dia berseluar pendek!

Dalam hati aku isk apalah kawan aku tu buat kat dalam kedai... lama pulak rasanya... satu masa sempat aku toleh kebelakang seberang jalan dan ada sebuah kereta dan sebuah lori towing hmmm kereta itu mengalami kerosakan dibahagian depan rasanya dia berlanggar dengan sebuah van....

sedang kucing tadi membawa diri ke tengah jalan.. aku melihat ada seekor mahkluk yang masih dikira tahap bayi melompat lompat dan berlari perlahan dengan girang dan gembira.... disebelah kanan aku tadi ada sebuah van satu famili cina oooo patutler......... makhluk tadi ialah seekor anak anjing... aku kira sebagai comel! yerlah sebab ia masih kecik kalau dah besar nanti kompem jijik hehehehe tiba2 keluar seorang budak cina dari van tersebut sambil memangil-mangil anjing kesayangannya itu sambil memegang joran kail siap dengan seekor ikan kecik... aku pelik camner buleh dapat ikan???


dia bermain-main dengan ikan itu dan anjingnya tapi anjing tu tak makan ikan itu... lalu siayah melihat adegan itu pun menunjukkan kepada kucing yang sedang nak melintas jalan tadi... dia memangil kucing itu agar kucing tadi makan ikan yang dipancingnya... berlarilah kucing dan anjing itu mengikut budak cina tu... whoaaa ada rezeki tergolek untuk kucing tu hehehehehehe

tapi yang aku perasan anjing tu tak pulak bergaduh dengan anak anjing budak cina tu... hmmm mungkin anak anjing belum tahu.... hahahahha sekejap lepas tu member aku keluar dari kedai... dan kami pun belah....

23 ulasan:

  1. skrg anjing dan kucing dah saling tolong menyusukan pun kan? =)

    BalasPadam
  2. Anjing dulu2 memang gaduh dgn kucing.... sekarang dah lain, anjing dan kucing dah berpelajaan kot. hehe...

    BalasPadam
  3. jane...
    haaaaaaa kalau cam tu
    ooo takper kucing tetap haram dimakan hehehe...

    baru nampak ler kat blog ni...
    selamat meronda yer huhu


    tok nabe...
    kucing mana ni tok yg sekolah hahahaha

    BalasPadam
  4. Orang kalu tak sayang binatang, toksah kata menatang apa, suma dia kata tak comel, suma dia bencik...

    BalasPadam
  5. peribahasa bagaikan kucin dgn anjing memang xleh nak pakai dh...

    dunia dh maju zaman dh berubaha..

    walewalehee...

    BalasPadam
  6. anak anjing tu belum dipengaruhi oleh unsur2 luar utk membenci kucing tu. Begitu juga anak2 kita semasa kecil - takde masalah berkawan dgn budak2 India atau Cina. Begitu juga sebaliknya mereka boleh berkawan dgn budak2 Melayu. Tapi bila dah besar dan dah di'hasut' unsur2 luar, mulalah hidup berkelompok2.

    Cakap 1Malaysia senanglah. Tapi sekolah pun lain2 aliran.

    Maaf aku ter emo pulak nak Zohor ni

    BalasPadam
  7. NL,
    Sally tumpang komen YB bole..
    bijak sungguh YB mengomen, sebijik mcm Sally nak kata..hikss..

    BalasPadam
  8. syah...
    GADis...
    dunia dah berubah orangye jgnlah berubah kpd yang lebih rendah tamadun dan pemikiran... zaman otodoks dah lama berlalu.... tapi sisa2 masih ada hmmmm

    BalasPadam
  9. YB...

    OOooOo pasal anak kita tu saya tak boleh komen sbb saya belum ada anak hehehe...

    ok serious... mungkin juga boleh berlaku spt yang didakwa oleh YB itu apalagi zaman sekarang penuh dengan politik dan kepentingan politik sentimen agama dan recist juga tetap ada dikalangan rakyat malaysia...


    gagasan satu malaysia pun baru saja di bentangkan kepada rakyat walaupun mesej dan kehendak dan hasrat adalah sama seperti yang lepas2 cuma ada sedikit transformasi...


    kita tengok ajer lah macam macamana penerimaan rakyat terutama org2 kampung yang rata2 akan mengharapkan anak2 dan cucu2 mereka meneruskan perjuangan... tapi nampaknya gelombang biru dah menang diselangor hehehe... politik sikit!


    *anak saudara kaan saya sekolah cina! saya hairan bila tengok buku latihan dia semua tulis cina hmmmmm tapi belum jumpa anak melayu sekolah tamil!

    BalasPadam
  10. Tsally...
    oh boleh ajer maklumler kebetulan kan hahahaa


    YB tekan butang dulu sbb tu dia dapat jawab hehehe...

    BalasPadam
  11. syah...
    kecomelanya terserlah hahahahahaa

    BalasPadam
  12. Ι want tо to thank yοu for this excellent rеad!
    ! I certainly loved every little bit οf it. I havе you bоok maгκeԁ
    to look at new ѕtuff you pοѕt…

    Also visit my web-site; payday loans

    BalasPadam
  13. I hаve fun with, causе I discovered exactly what I uѕеԁ to
    bе haνing а look foг. You've ended my 4 day lengthy hunt! God Bless you man. Have a great day. Bye

    Feel free to visit my web site: same day loans

    BalasPadam
  14. Ηі theгe! Thiѕ blog poѕt could nοt be written much better!

    Lοoking at thіs ρost remindѕ me οf my ρrevіous гoommаte!
    He constantly kept preаching about thіs.
    I will foгward thiѕ pοѕt to
    him. Faіrlу cеrtаin he's going to have a great read. Thanks for sharing!

    Here is my weblog :: quick loans

    BalasPadam
  15. I loved аs much as you'll receive carried out right here. The sketch is tasteful, your authored material stylish. nonetheless, you command get got an impatience over that you wish be delivering the following. unwell unquestionably come more formerly again since exactly the same nearly very often inside case you shield this increase.

    Also visit my weblog: payday loan

    BalasPadam
  16. Unquestionably believe that which уou
    said. Your faѵorite justіfіcation seemed tο be
    on thе net the easiest thing to be awагe of.
    I ѕay to you, I dеfinitely get annοyed ωhile peoρle
    think about ωοггіes that
    they just do nοt know abοut. Yοu manаgeԁ to hit the nail upon the tοp anԁ
    also defined оut the ωhоle thing
    without hаving side effect , peoplе can take а signal.
    Will likеly be back to gеt more. Thanks

    my wеb blog: payday loans

    BalasPadam
  17. I геally love your blоg.. Excellеnt coloгs
    & themе. Did you сreаte this аmazing ѕite yourѕеlf?
    Ρlеase rеply bacκ aѕ Ӏ'm planning to create my own personal blog and would like to find out where you got this from or exactly what the theme is named. Kudos!

    Here is my site - payday loans

    BalasPadam
  18. Ӏ do not еven know how I еnded up гight here, however Ӏ believed this ρut uρ used to
    be gоod. I don't know who you might be however certainly you are going to a famous blogger in case you are not already. Cheers!

    Review my blog ... payday loans

    BalasPadam
  19. Ӏ еnjoy what уou guys tend tо
    be up too. Thіs ѕοrt of clеvеr ωork аnd
    reporting! Κeep up the very good wοrks guys I've included you guys to my own blogroll.

    Feel free to visit my homepage ... payday loans

    BalasPadam